اتباع مکزیکی برای بازدید از کانادا (دوباره) به ویزا نیاز دارند – استوارت شارما هارسانی


هر چه چیزها بیشتر تغییر کنند، بیشتر ثابت می مانند. در سال 2009، وزیر وقت شهروندی و مهاجرت، جیسون کنی، پس از افزایش قابل توجه درخواست‌های پناهندگی از آن کشور – با وجود مشکلات جدی حقوق بشر و سایر مسائلی که این کشور را آزار می‌دهد، ویزای بازدیدکننده را برای اتباع مکزیکی وضع کرد.

دولت لیبرال اکنون تا حدودی این الزام را در سال 2016 لغو کرده است. ادعاها از یک صد یا بیشتر از سال 2015 به حدود 25 هزار در سال گذشته افزایش یافته است. دولت کبک با توجه به اینکه بار به طور نامتناسبی بر دوش استان خوشگل افتاد، ناپسند بود. آمریکایی ها نیز این کار را کردند.

لیبرال ها با تحمیل مجدد شرایط روادید برای اتباع مکزیکی پاسخ داده اند، هرچند که با ETA کاهش یافته است. هفته گذشته با شای گنام از 630 CHED در این مورد صحبت کردم.


هر چه چیزها بیشتر تغییر کنند، بیشتر ثابت می مانند. در سال 2009، وزیر وقت شهروندی و مهاجرت، جیسون کنی، پس از افزایش قابل توجه درخواست‌های پناهندگی از آن کشور – با وجود مشکلات جدی حقوق بشر و سایر مسائلی که این کشور را آزار می‌دهد، ویزای بازدیدکننده را برای اتباع مکزیکی وضع کرد.

دولت لیبرال اکنون تا حدودی این الزام را در سال 2016 لغو کرده است. ادعاها از یک صد یا بیشتر از سال 2015 به حدود 25 هزار در سال گذشته افزایش یافته است. دولت کبک با توجه به اینکه بار به طور نامتناسبی بر دوش استان خوشگل افتاد، ناپسند بود. آمریکایی ها نیز این کار را کردند.

لیبرال ها با تحمیل مجدد شرایط روادید برای اتباع مکزیکی پاسخ داده اند، هرچند که با ETA کاهش یافته است. هفته گذشته با شای گنام از 630 CHED در این مورد صحبت کردم.

رونوشت:

شای گنم: حالا خیلی ها به زودی از اینجا بیرون می روند و از سردی هوا دور می شوند. تعطیلات بهاری نزدیک است. من مطمئن نیستم چه زمانی است. من دیگر در مدرسه بچه ندارم، اما فکر می کنم در ماه مارس است. بنابراین ما می دانیم که بسیاری از مردم به مکزیک خواهند رفت، درست است؟ هر سال انجام می دهند. احتمالاً در حال حاضر کانادایی های زیادی در مکزیک زندگی می کنند. احتمالاً امروز خیلی چیزها را ترک می کنند و تا کنون خیلی خوب است. و نمی‌دانم و نمی‌خواهم از خودمان جلو بزنیم و بگویم که ممکن است شرایط برای کانادایی‌هایی که می‌خواهند به مکزیک سفر کنند تغییر کند. حدس می‌زنم با توجه به اتفاقی که دیروز در کشور ما با تغییر ناگهانی و گسترده سیاست از سوی دولت لیبرال رخ داد، این احتمال وجود دارد. این هفته آنها اعلام کردند که اتباع مکزیکی که به کانادا می آیند اکنون نیاز به ویزا دارند. آنها صبح پنجشنبه اعلام کردند و مانند دیشب حدود 12 ساعت بعد اجرایی شد.

حالا باید فکر کنم همه انواع برنامه های سفر مکزیکی ناگهان به هم خوردند. مثلاً اگر امروز قصد داشتید به کانادا بیایید، قوانین تغییر کرده است. حالا ناگهان نیاز به ویزا دارید. چگونه کار می کند؟ من صد در صد مطمئن نیستم. ما متوجه خواهیم شد. اما کانادا گفت که این تغییر باید اجرا شود، به دلیل انفجار در درخواست های پناهندگی از مکزیک مجبور به انجام این کار شد. و اعداد این را تایید می کنند. در سال 2023 بیش از 25000 نفر وجود داشت. در سال 2015 تعداد 111 نفر بود. این یک صعود بسیار تند است، درست است؟ رشد انفجاری پس چرا اینطور شد؟ و دوباره، این تغییرات چه معنایی برای سفر رفت و برگشت بین کانادا و مکزیک داشت؟ ما می دانیم که برای یک طرف خیلی تغییر کرده است. از اینجا به کجا می رود؟ اکنون قصد داریم با راج شارما، که موسس و شریک مدیریت استوارت شارما هارسانی، یکی از بزرگترین شرکت های حقوقی اختصاصی مهاجرت کانادا است، گفتگو کنیم. راج، خیلی ممنون که امروز اینجا هستی. من واقعا قدردان وقت شما هستم.

راج شارما: صبح بخیر.

شای گنام: رشد بی سابقه درخواست های پناهندگی. واقعا قابل توجه است. اگر از 111 هشت سال پیش تا 25000 سال گذشته به آن نگاه کنید، چه اتفاقی افتاده است؟ چرا در برآورد شما چنین می بینیم؟

راج شارما: خوب، بگذارید کمی به قبل از سال 2015 برگردیم، همانطور که شما گفتید، 111 در سال 2015، شاید 260 در سال 2016، تا حدود 25000 سال گذشته. و کمی بیشتر، در واقع، اگر به عقب برگردید، در سال 2009 توسط جیسون کنی یک الزام ویزا به مکزیک تحمیل شد، شاید قبلاً نام وزیر شهروندی و مهاجرت را شنیده باشید. در آن زمان مکزیک خوشحال نبود. الان خوشحال نیست مکزیک در آن زمان خوشحال نبود و بر اساس اصل عمل متقابل، ویزا را برای کارکنان دیپلماتیک کانادا وضع کرد، نه برای کانادایی هایی که به آنجا سفر می کردند. بدیهی است که گردشگری بخش بزرگی از اقتصاد آن کشور است. بنابراین در سال 2009، آنها یک الزام ویزا را اعمال کردند که در سال 2016 توسط دولت لیبرال لغو شد. و بدیهی است که دولت لیبرال اکنون دوباره آن را به اصرار کبک و توسط آمریکایی ها تحمیل کرده است.

شای گانام: چون کبک می‌گوید، ما این همه پناهجو داریم، نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم. ایالات متحده می گوید ما در مرز جنوبی خود به هم ریخته ایم. و این کار را آسان‌تر نمی‌کند، زیرا اکنون ما در مرز شمالی مشکل داریم، هرچند کسری از آنچه که در جنوب می‌بینند. پس فشار از آنجا بود، درست است؟

راج شارما: درست است.

شای گنم: حالا با توجه به اینکه این ادعاها چه می شود، چرا با دیدن 111 ناگهان 25000 می بینیم؟ آیا تبدیل به یک استراتژی شده است؟ آیا آمریکایی ها درست می گویند، می دانید چیست؟ اینجا به نوعی تبدیل به مرحله پایانی شده است.

راج شارما: این یک مرحله نهایی برای ورود به ایالات متحده است. افرادی از مکزیک وجود دارند که از خشونت می گریزند و با تعریف پناهنده مطابقت دارند. کسی که ترس موجهی از آزار و اذیت دارد، به حمایت دولتی دسترسی ندارد. برای مثال افرادی هستند که قربانی آزار خانگی می شوند. قربانیان و کسانی هستند که هدف کارتل های مواد مخدر قرار گرفته اند. پناهندگان قانونی از مکزیک وجود دارد. چیزی که شما دارید این است که حدود 25000 ورودی دارید و اکثریت یا رد می شوند یا کنار گذاشته می شوند یا رها می شوند. بنابراین نرخ بالای فرض کنید عدم موفقیت بخشی از دلیلی است که باعث شده ما دوباره آن مسیر را طی کنیم. و بنابراین من آن را کمی سرگرم کننده می دانم به این معنا که دولت لیبرال گفت که اساساً ما کارها را متفاوت از دولت محافظه کار قبلی انجام خواهیم داد. و با این حال، ما دقیقاً همان کاری را انجام داده‌ایم که در پایان روز سیاست آن بود.

بنابراین، این سیاست برای تحمیل شرایط ویزا برای اتباع مکزیکی در سال 2009 بود. این یک نوع پیام برای آنها بود که این الزام ویزا را در سال 2016 لغو کنند. و سیاست بار دیگر اعمال ویزا در سال 2024 را اعلام می کند.

شای گنام: اکنون این شرط، این ایتا، سفر الکترونیکی یا مجوز، می دانم که در برخی موارد ویزا این است که شما در کشور حاضر شوید و صد دلار به آنها بدهید. من این کار را در آفریقا انجام داده ام. دیگران، من افرادی را می شناسم که سعی کرده اند به چین بروند و هفته ها طول کشیده است و مجبور شده اند پاسپورت را ارسال کنند. برای گرفتن یکی از این ویزاها در اینجا چه شرایطی وجود دارد؟ اگر از مکزیک به کانادا می آیید، چقدر طول می کشد؟ چه کاری باید انجام دهید؟

راج شارما: پس این نکته مهمی است، شای، به این معنا که ETA می‌تواند بهترین سناریو ممکن است 10، 15 دقیقه طول بکشد. الکترونیکی است. بنابراین اگر در 10 سال گذشته ویزای کانادا برای شما صادر شده است، یا اگر ویزای غیر مهاجرتی ایالات متحده دارید، می توانید به سادگی آنلاین شوید، 10، 15 دلار را بپردازید و ETA دریافت کنید. حالا اگر تحت این کار قرار نگیرید، اکنون بسیاری از مکزیکی ها از این کار سود خواهند برد و آنقدرها هم سخت نخواهد بود. بنابراین حداقل در یک نقطه ما آن را تعدیل کرده ایم. شاید آنقدرها هم سخت نیست، باز هم رئیس جمهور یا نخست وزیر مکزیک از این موضوع چندان راضی نیستند. اما ETA حدود 60٪ احتمالا واجد شرایط این ETA خواهد بود. هر کس دیگری که در 10 سال گذشته ویزای کانادا نداشته است و ویزای غیر مهاجرتی ایالات متحده ندارد، باید از طریق کمیسیون عالی دفتر ویزا در مکزیکو سیتی برای ویزا درخواست دهد. ممکن است هفته ها طول بکشد. بله

شای گنام: اوه، ممکن است هفته ها طول بکشد. هزینه اش چقدر است؟ هزینه گرفتن یکی از این اتاها چقدر است؟

راج شارما: ETA 10 یا 15 دلار است. آخرین بار که چک کردم از نظر ویزا، ویزا قرار است صد دلار بعلاوه باشد.

شای گنام: وای، باشه. پس این چیزی نیست. این یک مورد بسیار قابل توجه است. باشه واضح است که ما اتباع مکزیکی داریم که احتمالاً قصد داریم در مدت کوتاهی آینده به اینجا سفر کنیم. این همه چیز را برای آنها تغییر می دهد. همانطور که اشاره کردید، دولت مکزیک از این موضوع راضی نیست. صحبت در مورد پیش از برگزاری اجلاس سه آمیگو، آیا این میزان ناامیدی آنها خواهد بود یا می‌توانیم شاهد شکل گیری نوعی هماهنگی در اینجا باشیم؟

Raj Sharma: Tit for tat فقط زمانی کار می‌کند که زمین بازی یکسانی داشته باشید. شما به سادگی کانادایی های بیشتری دارید که از نظر گردشگری به مکزیک می روند، و بدیهی است که این بخش بزرگی از اقتصاد آنها است. همه آن استراحتگاه ها، همه سواحل و آنچه شما دارید. بنابراین فکر نمی‌کنم مکزیک بینی‌اش را به خاطر چهره‌اش قطع کند، اما مثلاً می‌تواند عواقب دیگری داشته باشد. منظورم این است که من نمی بینم که آنها برای توریست کانادایی ویزا وضع کنند. ممکن است مسائل دیگری وجود داشته باشد که آنها می توانند از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال، بازرگانی مجدد، وزیر مارک میلر نشان داده است که این همتایان مکزیکی هیچ اقدامی برای تدبیر یا تجارت نشان نداده‌اند، اما مطمئناً این کاری است که آنها می‌توانند انجام دهند. اگر به خاطر بیاورید سال گذشته بین کانادا و هند خدمات ویزا به کانادایی ها تعلیق شد. اما این بسیار متفاوت بود، اما من نمی‌بینم که از مکزیک چنین اتفاقی بیفتد، اما می‌تواند پیامدها و عواقب دیگری داشته باشد.

شای گنم: جالبه. و ما فقط باید تماشا کنیم. راج، خیلی ممنون که ما را راهنمایی کردی. من واقعا قدردان وقت شما هستم.

دیدگاهتان را بنویسید